Portfolio
Allround
Door ervaring in zowel de culturele sector als de datagedreven start-up wereld ben ik allround inzetbaar. Bekijk mijn werk hieronder.
Klant
DEN Kennisinstituut Cultuur & Digitale Transformatie
Periode
jun'22-jun'23
Managen team 2,5 fte. Nieuwe positionering, huisstijl en website. Opzet strategie, customer journey, campagnes, datametingen, content, mailflows, leadgenplan en onderzoek.
-
ArtEZ University | Academie Theater & Dans
(jan‘25) ArtEZ vroeg om een frisse blik op hun publiciteitsplan. Ik leverde een adviesdocument met analyse, kansen en duidelijke strategische focus, plus een raamwerk voor de opzet van het plan dat alleen nog ingevuld hoefde te worden. Zo kreeg het team houvast om direct aan de slag te gaan en hun publiek gerichter te bereiken.
-
Powerpeers energie
(sep‘24-jan‘25) Voor Powerpeers heb ik analyse en advies geleverd op hun saleskanalen, customer journeys en retentiestrategie. Daarnaast heb ik ook de uitvoering opgepakt: het verbeteren van de salesfunnel, de customer journey voor contractverlenging en de vriendenkorting-journey. Daarmee zijn de belangrijkste processen aangescherpt en beter ingericht voor de toekomst.
-
Van Gogh Museum
(sept'23-aug'24) Interim marketingmanager retail & licensing (o.a. Pokémon), tentoonstellings- en always-on campagnes. Daarnaast nam ik extra projecten op me, zoals het coördineren van het pitchtraject voor een nieuw mediabureau en het aanscherpen van de huisstijl en het merkverhaal voor een bredere uitrol in de organisatie. Ook vroegen ze mij om mijn gehanteerde structuur te introduceren bij het team, zodat zij hier ook na afloop mee verder konden.
-
ArtEZ University | UNESCO
(apr-jun'24) Voor ArtEZ heb ik een strategisch en uitvoerbaar marketing- en communicatieplan ontwikkeld om de UNESCO Chair meer zichtbaarheid en impact te geven. De Chair richt zich op Issues-Based Arts Education, Intercultural Dialogue and Social Cohesion, en kreeg met dit plan duidelijke richting en praktische handvatten om daarmee naar buiten te treden.
-
Vattenfall
(jun‘20-apr‘22) Interim Marketing Manager met focus op opbouw en verandering. Van een jaar stilstand naar een solide marketing- en salesbasis voor acquisitie en retentie. Kanalen opnieuw ingericht en uitgebreid (online, RTV, influencer, affiliate, telemarketing, door-to-door), in eerste instantie alleen, later met een klein team dat ik coördineerde.
-
Better Together Agency
(jun-jul‘22) Creatief reclame bureau Better Together werd ingehuurd voor de campagne van Het Goois Natuurreservaat en vroeg mij om het offline stuk toe te voegen. Ik heb de offline strategie uitgewerkt en een plan opgesteld – van OOH en radio tot guerrilla, indoor en partnerships – en dit vertaald naar een concreet plan met begroting en uitvoerbare acties.
-
MediaLane producties
(mrt'20) Campagne-uitwerking voor de musical Hello, Dolly! en de concertreeks Holland Zingt Hazes. Door Covid gingen de voorstellingen niet door en werd de opdracht vroegtijdig beëindigd.
Foto: Roy Beusker, Annemieke vd Togt
-
Tropenmuseum
(apr'19-jan'20) Het Tropenmuseum vroeg mij als campagneprojectmanager om het volledige campagneproces te leiden voor de tentoonstelling What a Genderful World en een pop-up project: van strategie en middelenontwikkeling tot mediainkoop en de coördinatie van alle betrokken partijen. Daarnaast vroegen ze mij om mijn structuur te introduceren bij het team, om blijvend meer samenhang en synergie te creëren.
-
Afrika Museum
(jun-sep'19) Tijdens mijn opdracht bij het Tropenmuseum kreeg ik ook de vraag om de campagne voor Inspirerend Afrika vlot te trekken. Het team liep vast in de positionering, dus ik heb het voorwerk gedaan en een helder campagneconcept ontwikkeld – zowel visueel als qua boodschap. Daarmee lag er een duidelijke basis waar het team verder op kon bouwen in de uitwerking.
-
Marley Spoon
(sep‘17-jan‘19, vast) Marley Spoon is een internationale, beursgenoteerde scale-up in maaltijdboxen, actief in Europa, de VS en Australië. In deze sterk performance-gedreven omgeving was ik verantwoordelijk voor de PR-strategie en brandcampagnes in Nederland en België. Ik zette influencer marketing op, ontwikkelde een internationaal mediatrainingsprogramma (EU, AU, VS) en werkte buyer persona’s uit voor de Europese markten – allemaal met focus op meetbare impact en groei.
Foto: Alex Freundorfer
-
DeLaMar Theater & Producties
(mrt-aug’17, vast) Als marketing productmanager bij DeLaMar was ik verantwoordelijk voor de marketing en PR van de theaterprogrammering. Daarnaast was ik vanuit de productietak eindverantwoordelijk voor de campagne en marketingstrategie van De Man van je Leven van Arthur Japin. Gedurende deze periode maakte ik tijdelijk deel uit van het managementteam. Toen de organisatie besloot te stoppen met eigen producties, heb ik mijn carrière buiten DeLaMar voortgezet.
Foto: Marcel van der Vlugt -
Nationaal Museum van Wereldculturen
(2010-2017, vast) Als Brand Manager was ik verantwoordelijk voor alle marketing- en PR-activiteiten van het Tropenmuseum en diverse corporate projecten van het Afrika Museum en Museum Volkenkunde. Ik ontwikkelde strategie, publiciteitsplannen en campagnes en zorgde voor persbenadering en zichtbaarheid. Met deze aanpak realiseerde ik o.a. 16,5% groei in bezoekersaantallen in 2015 en 10% in 2016. De tentoonstelling The Sixties behaalde onder mijn verantwoordelijkheid een record van 125.000 bezoekers.
Foto: Sharon Jane